Gmina Kowal
Powróć do: Gospodarka odpadami

Kontrola nieruchomości niezamieszkałych w Gminie Kowal

Wójt Gminy Kowal informuje, że na podstawie art. 6 ust. 5a i 5aa  w związku  z art. 5 ust. 1 pkt 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 j.t.) obowiązani do okazania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych są właściciele nieruchomości niezamieszkałych w tym między innymi przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie Gminy Kowal oraz nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

Zgodnie z zapisem przywołanym w powyższej ustawie właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych i nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy są zobligowani do zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą odbierającym odpady, który wpisany jest  do Rejestru Działalności Regulowanej wykaz dostępny na stronie internetowej:

https://ugkowal.bip.net.pl/kategorie/158-rejestr-dzialalnosci-regulowanej/artykuly/604-rejestr-dzialalnosci-regulowanej?lang=PL

Na terenie Gminy Kowal systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Określona w umowach częstotliwość odbioru poszczególnych frakcji powinna być zgodna z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kowal t.j.:

- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w okresie od 1 kwietnia do 31 października oraz raz na miesiąc w okresie od 1 listopada do 31 marca;

- papier - nie rzadziej niż raz na dwa miesiące;

- szkło - nie rzadziej niż raz na dwa miesiące;

- metal, tworzywa sztuczne i odpady opakowaniowe wielomateriałowe - nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu;

- bioodpady - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w okresie od 1 kwietnia do 31 października oraz raz na miesiąc w okresie od 1 listopada do 31 marca.

Zgodnie z art. 6j ust. 4a w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałych – wówczas należy złożyć stosowne oświadczenie.

Powiadomienie gminy o ww. okolicznościach pozwoli na zweryfikowanie przypadków,   w których obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych nie jest wymagany.

Każde złożone oświadczenie będzie szczegółowo weryfikowane pod kątem możliwości wytwarzania odpadów.

W przypadku, gdy dana nieruchomość podzielona jest na część mieszkalną oraz na działalność gospodarczą, wówczas właściciele nieruchomości zobowiązani są do uiszczania opłaty w tut. Urzędzie Gminy za gospodarowanie odpadami komunalnymi – co do części dotyczącej nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją oraz zawarcia indywidualnej umowy na odbiór odpadów z podmiotem uprawnionym – w części dotyczącej nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza i wytwarzane są odpady komunalne.

Zgodnie z  art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy. Wobec czego właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani  są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów oraz dowodów uiszczenia opłaty za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie informuje, iż zgodnie z art. 4d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wytwórcy odpadów komunalnych są zobowiązani do selektywnego zbierania wytworzonych odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kowal oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie rozporządzenia z dnia 10 maja 2021 r. Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2021 r. poz. 906).

Dodatkowo informuję, że wypełniając obowiązek nałożony na gminę przepisami ustawy właściciele nieruchomości niezamieszkałych z terenu Gminy Kowal, którzy nie mają jeszcze zawartej umowy na odbiór odpadów powstałych w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej bądź właściciele nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe zobowiązani są  tego dokonać niezwłocznie. Brak aktualnej umowy na odbieranie odpadów komunalnych z odpowiednią firmą będzie skutkować dla przedsiębiorcy:                                               

−  nałożeniem kary grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy);                       

− wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną  (art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).

Podstawy prawne:

- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 j.t.).

- Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kowal przyjętym uchwałą nr XXIX/195/22 Rady Gminy Kowal z dnia 26 stycznia 2022 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kowal (Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2022 r., poz. 497) zmienionej Uchwałą nr XLI/267/23 Rady Gminy Kowal z dnia 26 stycznia 2023 zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kowal (Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2023 r., poz. 729).

- Zarządzenie nr 20/2024 Wójta Gminy Kowal z dnia 26 kwietnia 2024 r. w sprawie planu kontroli na rok 2024 w zakresie realizacji przez właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych.